Oxygen-Training

Adem efficiënter en wordt fitter en sneller!

Runningtherapie

Bij runningtherapie gaat het om het gebruik van hardlopen (en wandelen) om de psychische conditie te verbeteren. Het hardlopen wordt opgebouwd tot een niveau dat een ontspannen duurloop van een half uur (of meer) mogelijk is. De weg er naar toe is niet altijd leuk of makkelijk, maar als het punt bereikt is levert dat veel voldoening op.

Binnen de runningtherapie is het van belang te leren voelen wat je lijf aangeeft. Leer de signalen van je lijf voelen, juist interpreteren en er adequaat naar handelen. Er wordt geen gebruik gemaakt van hardloopschema’s omdat de focus op een schema het voelen van de lichaamssignalen kan belemmeren. Voelen van eigen mogelijkheden en grenzen staat centraal. We hebben aandacht voor ademhaling en het ervaren zonder oordeel over jezelf of anderen. Stel jezelf haalbare doelen zodat je meer plezier kan beleven. Het lopen in een groep kan stimulerend werken en zorgt voor een stok achter de deur om ook op een “slechte dag” toch te komen rennen.

Wetenschappelijk onderzoek laat overtuigend zien dat daarnaast regelmatig bewegen de mens goed doet. Dat brengt een aantal processen in ons lichaam opgang, die stoffen produceren waardoor we ons prettiger gaan voelen. De beweger krijgt daarbij een toename in conditie en zelfvertrouwen en een afname van onzekerheid, angsten en depressie. We kunnen letterlijk de stress uit ons lijf lopen.